Το είδα στο Facebook, το άκουσα, γέλασα (οφείλω να το ομολογήσω...) και το παρουσιάζω με τη σειρά μου. Ο Γιώργος Τράγκας απαντά με επιχειρήματα... επιπέδου Τράγκα στην έρευνα του ΣΚΑΪ για το 1821.
Είναι, πραγματικά, διασκεδαστικός...
Είναι, πραγματικά, διασκεδαστικός...
5 σχόλια:
Αν και θεωρώ ότι σωστά τα λέει......
είναι τόσο θεατρίνος ο άνθρωπος αυτός που με χαλάει πολύ!!
Καλά τα λέει ο Τράγκας, συμφωνώ EgoEtsiToVlepo.
Πέρα από τον θεατρινισμό, ο Τράγκας πρέπει να νιώθει πραγματικά άβολα, διότι όταν για 61 χρόνια ζεις με εθνικούς μύθους είναι λίγο ζόρικο να παραδεχθείς πως λειτουργεί η ιστορία.
Ξεχνάει ο Τράγκας ότι πριν το 1821 δεν υπάρχει ελληνικό κράτος με την έννοια που ξεκινάει η δημιουργία του Εθνους - Κράτος από τον 18ο αιώνα και μετά. Ο ελληνικός χώρος, αν τα θυμάμαι καλά, αρχικά κατακτιέται από τον Αλέξανδρο και με το τέλος των ελληνιστικών χρόνων και τους διαδόχους του που έχουν κατακερματίσει τις περιοχές που κατέλαβε έρχονται οι Ρωμαίοι. Το 330 η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική. Στην Ανατολική από κάποια στιγμή και μετά μιλάμε για Βυζάντιο. Στη συνέχεια Πελοπόννησος, Κρήτη κλπ περνάνε σε Ενετούς, Φράγκους κλπ. και όταν πια καταρρέει πλήρως το Βυζάντιο από την επέλαση των Οθωμανών και δημιουργείται η Οθωμανική Αυτοκρατορία οι λαοί ακόμα δεν έχουν εθνική συνείδηση, αλλά μόνο τοπική και φυσικά αν ενοχλούνται από την όποια εξουσία υπάρχει κάθε φορά αντιδρούν. Η έννοια της εθνικής συνείδησης και του κράτους με συγκεκριμένα σύνορα είναι κυρίως γέννημα της Γαλλικής Επανάστασης, από την οποία εμπνεύστηκαν όλα τα εθνικά κινήματα την ίδια πάνω κάτω περίοδο και άρχισαν να δημιουργούνται τα έθνη - κράτη με τελευταία την Ιταλία και τη Γερμανία. Δεν τα θυμάμαι τώρα καλά, αλλά όποιος θέλει κάθεται και διαβάζει ιστορία και τα διαπιστώνει αυτά. Αξίζει δε να διαβάσει κάποιος όλο το Θούριο του Ρήγα Φεραίου που πάντα μας διαβάζανε στο σχολείο μόνο τους πρώτους στίχους. Από το Θούριο καταλαβαίνει κανείς πώς αντιλαμβάνεται κάποιος εκείνη την εποχή τον εαυτό του στην ευρύτερη περιοχή που αποτελούσε κάποτε Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και μετέπειτα Οθωμανική.
Ο Τράγκας, λοιπόν, ή δεν θέλει να τα γνωρίζει όλα αυτά για να μη του χαλάσουν τους εθνικούς μύθους ή τα γνωρίζει και σκόπιμα τα παραλείπει για τους δικούς του λόγους που δεν μπορώ να γνωρίζω ποιοι είναι.
Και σίγουρα όταν ζεις 4 αιώνες σαν υπήκοος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας δεν κάνεις κάθε μέρα επανάσταση. Διότι αν το κάνεις απλά δεν θα μείνει ρουθούνι. Επί τουρκικού ζυγού αναπτύχθηκαν τα Αμπελάκια και άλλες δραστηριότητες που αυτή τη στιγμή δεν μου έρχονται στο νου. Και μην ξεχνάμε ότι Καραϊσκάκης κλπ ήταν τότε κάτι ανάλογο με αυτό που είναι σήμερα ο Παλαιοκώστας. Κλέφτες και αρματολοί. Ενοπλες ομάδες που είτε έρχονται σε κόντρα με την εξουσία ή άλλοτε μπορεί να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε αυτήν. Π.χ. και οι Εγγλέζοι στρατολογούσαν πειρατές να προστατεύουν το ναυτικό τους. Η εθνική συνείδηση είναι κάτι που ξυπνάει σταδιακά και φτάνει πια να καταληχθεί να θέλουν δικό τους κράτος οι Ελληνες αυτοαναγνωριζόμενοι ως Ελληνες.
Μπορεί να μη συμφωνώ σε όλα τα σημεία με την οπτική του Βερέμη στην ελληνική ιστορία, αλλά σίγουρα είναι πολύ πιο κοντά στην ιστορική αλήθεια από αυτό που μαθαίναμε κάποτε στα σχολεία μας. Αλλά γι' αυτή την ελλιπή γνώση ευθύνεται αρχικά το ότι χρειαζόμασταν τους εθνικούς μύθους για να οικοδομηθεί η ταυτότητα του νεαρού έθνους - κράτους, αλλά στη συνέχεια ευθύνεται η παράταξη του κυρίου Τράγκα που συνεχίσαμε να αντιλαμβανόμαστε την ιστορία σαν νήπια ακόμα.
Coolplatanos, πολύ ενδιαφέρουσα η ανάλυσή σου. Και μόνο το γεγονός ότι η εκπομπή του ΣΚΑΪ μας κάνει να συζητάμε για την ιστορία μας χωρίς ταμπού, είναι πολύ σημαντικό. Δεν είναι ανάγκη να συμφωνούμε ή να διαφωνούμε. Το ζητούμενο είναι να αναζητήσουμε, επιτέλους, την αλήθεια.
Αυτή η συζήτηση δεν έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας, όπου οι εθνικοί μύθοι (υπάρχουν φυσικά και σε άλλες χώρες) κυριαρχούν.
Συμφωνώ μαζί σου σε όσα λες. Και, ναι πράγματι και άλλες χώρες έχουν εθνικούς μύθους.
Δημοσίευση σχολίου