Με αφορμή την υπόθεση με τις «ρατσιστικές δηλώσεις» που αποδώθηκαν από εκπροσώπους της... επαναστατικής δημοσιογραφίας στην Κική Δημουλά, η Σώτη Τριανταφύλλου έγραψε το ακόλουθο άρθρο στο protagon.gr.
"Στην
Ελλάδα μόνον ένα είδος «διανοούμενου» αναγνωρίζεται: εκείνο που
ακολουθεί την κυρίαρχη ιδεολογία όταν αυτή η ιδεολογία εμφανίζεται ως
αντιπολιτευτική – ακόμα καλύτερα όταν εμφανίζεται ως επαναστατική. Αλλά η
ιδεολογική ηγεμονία είναι μια σύνθετη πραγματικότητα: όπως έχει
συζητηθεί ξανά και ξανά, η Ελλάδα γλίτωσε την προσάρτηση στο
σοσιαλιστικό μπλοκ με τίμημα την ιδεολογική ηγεμονία της παραδοσιακής
Αριστεράς. Και η παραδοσιακή Αριστερά που ανέλαβε τον πολιτισμό (με τα
γνωστά αποτελέσματα) -ενώ η Δεξιά ανέλαβε την οικονομία και τον κρατικό
μηχανισμό (με τα γνωστά αποτελέσματα)- δεν ανέχεται δημιουργούς που
προβάλλουν ανεξάρτητο ή «δεξιό», συντηρητικό λόγο. Εννοείται πως ο
καθορισμός του «δεξιού/συντηρητικού» επαφίεται στην κρίση της Αριστεράς.
Έτσι, τελευταία, όλο και συχνότερα, διαβάζω ειρωνικά και ασεβή σχόλια
για την Κική Δημουλά, μια μεγάλη ποιήτρια: άνθρωποι που δεν έχουν ιδέα
από την ποίησή της -και από την ποίηση γενικά- την κακοχαρακτηρίζουν
διαστρεβλώνοντας και υπεραπλουστεύοντας τις δημόσιες δηλώσεις της. (Διαβάστε εδώ την πλήρη απομαγνητοφώνηση).
Τι κρίμα για τη χώρα μας. Τι κρίμα που είμαστε τόσο στενοκέφαλοι, φθονεροί, μικροπρεπείς, τόσο ασφυκτικοί για τους δημιουργούς. Τι κρίμα που μας λείπει η φαντασία, η γενναιοδωρία, ο ανοιχτός ορίζοντας. Δεν μπορούμε να παραδεχτούμε ότι υπάρχουν πολλαπλές αλήθειες, πολλαπλές οπτικές: η μαρξιστικοσταλινική ιδέα της «μίας και μοναδικής αντικειμενικής πραγματικότητας» είναι μια παγίδα για τη δημοκρατία και τον πολιτισμό. Η Αριστερά αντιδρά σπασμωδικά έναντι οποιουδήποτε δεν είναι «δικός της»: η Κική Δημουλά δεν είναι δική της. Και γι’ αυτό επικρίνεται ακόμα και η ποίησή της ως «μικροαστική» και «ναρκισσιστική»: ο Ζντάνοφ, ο Μπέρια, όλη η σταλινική ομάδα της λογοκρισίας βρίσκονται στο κύτταρο της ελληνικής Αριστεράς και τροφοδοτούν την επιθετικότητά της. Επαινείται ακόμα η στρατευμένη λογοτεχνία, εκείνη των ψευτο-λόγιων χωρικών που εξυμνούν το χώμα, το αίμα και τον ιδρώτα του λαού. Η Κική Δημουλά δεν είναι ούτε από αυτούς.
Οι Έλληνες δημιουργοί είναι δημαγωγοί που παραλλήλως σέρνονται πίσω από τον «λαό». Για να διατηρήσουν και να διευρύνουν το κοινό τους, το κολακεύουν, επαναλαμβάνουν τις προκαταλήψεις του, προσεταιρίζονται τα φιλολαϊκά κόμματα της μόδας. Η Κική Δημουλά δεν καταδέχεται να μεταμορφωθεί για να αρέσει στους παλαιοαριστερούς και στους νεόκοπους ψευτοεπαναστάτες: εκφέρει τη γνώμη της και στη συνέχεια, όπως κάνουν όλοι οι πολίτες, πληρώνει το τίμημα. Αλλά, στην περίπτωσή της, ταιριάζει η διφορούμενη αγγλική έκφραση: she faces the music. Kι ο χρόνος θα δείξει ποιανού ο λόγος αξίζει να ακουστεί και ποιανού είναι ηχώ παρωχημένων και χρεοκοπημένων ιδεολογιών".
Τι κρίμα για τη χώρα μας. Τι κρίμα που είμαστε τόσο στενοκέφαλοι, φθονεροί, μικροπρεπείς, τόσο ασφυκτικοί για τους δημιουργούς. Τι κρίμα που μας λείπει η φαντασία, η γενναιοδωρία, ο ανοιχτός ορίζοντας. Δεν μπορούμε να παραδεχτούμε ότι υπάρχουν πολλαπλές αλήθειες, πολλαπλές οπτικές: η μαρξιστικοσταλινική ιδέα της «μίας και μοναδικής αντικειμενικής πραγματικότητας» είναι μια παγίδα για τη δημοκρατία και τον πολιτισμό. Η Αριστερά αντιδρά σπασμωδικά έναντι οποιουδήποτε δεν είναι «δικός της»: η Κική Δημουλά δεν είναι δική της. Και γι’ αυτό επικρίνεται ακόμα και η ποίησή της ως «μικροαστική» και «ναρκισσιστική»: ο Ζντάνοφ, ο Μπέρια, όλη η σταλινική ομάδα της λογοκρισίας βρίσκονται στο κύτταρο της ελληνικής Αριστεράς και τροφοδοτούν την επιθετικότητά της. Επαινείται ακόμα η στρατευμένη λογοτεχνία, εκείνη των ψευτο-λόγιων χωρικών που εξυμνούν το χώμα, το αίμα και τον ιδρώτα του λαού. Η Κική Δημουλά δεν είναι ούτε από αυτούς.
Οι Έλληνες δημιουργοί είναι δημαγωγοί που παραλλήλως σέρνονται πίσω από τον «λαό». Για να διατηρήσουν και να διευρύνουν το κοινό τους, το κολακεύουν, επαναλαμβάνουν τις προκαταλήψεις του, προσεταιρίζονται τα φιλολαϊκά κόμματα της μόδας. Η Κική Δημουλά δεν καταδέχεται να μεταμορφωθεί για να αρέσει στους παλαιοαριστερούς και στους νεόκοπους ψευτοεπαναστάτες: εκφέρει τη γνώμη της και στη συνέχεια, όπως κάνουν όλοι οι πολίτες, πληρώνει το τίμημα. Αλλά, στην περίπτωσή της, ταιριάζει η διφορούμενη αγγλική έκφραση: she faces the music. Kι ο χρόνος θα δείξει ποιανού ο λόγος αξίζει να ακουστεί και ποιανού είναι ηχώ παρωχημένων και χρεοκοπημένων ιδεολογιών".
4 σχόλια:
Ευτυχώς έχουμε και το σούργελο τη Σώτη να εντοπίζει δαχτύλους του Μπέρια... (Το ''She faces the music' είναι προφανώς για να τη διαβάσει και ο θυρωρός της στη Νέα Υόρκη...).
Πάντως, απορώ πώς δέχεται και γράφει σ' ένα σάιτ... άντρο του "μαρξιστικοσταλινισμού", το οποίο στεγάζει και την Άννα Δαμιανίδη, αυτή που έκανε θέμα το τι είπε η Δημουλά στην Κυψέλη...
Επί της ουσίας, η Σώτη γράφει ένα σωρό αντιφάσεις και μαλακίες... Π.χ. "διαβάζω ειρωνικά και ασεβή σχόλια για την Κική Δημουλά, μια μεγάλη ποιήτρια: άνθρωποι που δεν έχουν ιδέα από την ποίησή της -και από την ποίηση γενικά- την κακοχαρακτηρίζουν διαστρεβλώνοντας και υπεραπλουστεύοντας τις δημόσιες δηλώσεις της". Πρέπει να ξέρει κανείς από ποίηση για να κρίνει τις κοινωνικοπολιτικές της τοποθετήσεις... Αλλά, εντάξει, Σώτη είναι, και την αγαπάμε γιατί σπάνια βρίσκεις τέτοιο μαϊντανό - νούμερο!
Πρέπει να το πάλεψες πολύ για να βάλεις στην άκρη μία φράση και να κρύψεις το νόημα των όσων υποστηρίζει επί της ουσίας.
Γιατί η ουσία δεν είναι και τόσο ευχάριστη εδώ, ε;
Η ουσία είναι ότι η Δημουλά μίλησε για... κατειλημμένα παγκάκια και ότι "κάπως πρέπει να μοιραστούν οι χώροι", ενώ η Χ.Α. την έκανε σημαία της. Για τη Σώτη (κι εσένα), βέβαια, πέρα βρέχει. Το μείζον είναι όσοι "προσεταιρίζονται τα φιλολαϊκά κόμματα της μόδας". Απλώς, αυτή τη φορά ντράπηκ-ε/-ήκατε να τα κατονομά-σει/-σετε...
Αυτή είναι η ουσία των όσων είπε η Δημουλά; Από όλα όσα είπε, αυτό είναι το συμπέρασμα που έβγαλες;
Δεν ξέρω, τελικά, ποιος από τους δυό σας -εσύ ή η Δαμιανίδη- συριζοταλιμπανίζει περισσότερο στο συγκεκριμένο ζήτημα (γενικώς νομίζω πως ξέρω)...
Είδες, κατονομάζω και το «φιλολαϊκό» κόμμα της μόδας!
Δημοσίευση σχολίου